Dialect firar 30 år av sammanhållning och utveckling
Visste du att rötterna till det som idag är Dialect med 32 franchisetagare och 250 anställda runtom i Sverige fick sin start redan 1994? På den tiden var det mobiltelefonin som var i fokus. Dagens Dialect fick alltså sin start via ett antal fackhandlare som arbetade med mobiltelefoni och installation av mobiltelefoner. Detta var, som vissa av er kanske minns, en tid då mobiltelefoner var annorlunda både till utseende och pris och verksamheten fokuserade därmed i huvudsak på företagskunder.
Många av de första Dialect-butikerna fanns alltså på industriområden, med stora hallar där de erbjöd installation av fasta telefoner i bilar. Idag ser verkligheten annorlunda ut och installationerna har bytts ut till IT-lösningar och tjänster inom telefoni, IT och fordon.
Anledningen till att flera mindre handlare sammanslöt sig under 90-talet var för att få bättre villkor och ersättning från telefonjättarna. Partnerskapet sträckte sig under den tiden dock inte mycket längre än så. Men några år in i samarbetet växte önskan om en mer enhetlig identitet, vilket ledde till att alla antog namnet Dialect år 1995. Vissa var försiktiga med att byta namn omedelbart, medan andra var snabba att anamma förändringen. Att Dialect och de drivna franchisetagarna varit i framkant är tydligt i och med det tidiga intresset för IT och IT-lösningar.
Enligt Thomas Kennås, Dialect Linköping, var en viktig milstolpe i Dialects historia under 2010-talet beslutet att börja sälja sina egna tjänster under gemensamma namn. Detta stärkte sammanhållningen inom koncernen och etablerade en starkare Vi-anda inom företaget. Samarbetet och utbytet av kunskap och erfarenheter mellan franchisetagarna har varit en nyckelfaktor för Dialects framgång och tillväxt. Fokus har successivt skiftat mot IT och säkerhetstjänster för att möta kundernas behov.
Dialects gemenskap och sammanhållning har alltid varit centrala värden. Trots olika bakgrund och kompetens har företaget strävat efter att dela kunskap och erfarenhet för att växa tillsammans. En annan viktig aspekt är humankapitalet - de anställda trivs inom Dialect-kedjan. Många av företagscentren har en väldigt låg personalomsättning, och flera av de som arbetade på Dialect under begynnelsen på 1990-talet, finns kvar i Dialect än idag. Samtidigt som rekrytering av yngre medarbetare har prioriterats i takt med teknikens utveckling. Tillsammans ger det en trovärdighetsstämpel hos kunderna och bygger både kunskap, trygghet och stabilitet.
Enligt Fredrik Tenelius på Dialect i Södertälje ligger det ett stort fokus på det lokala näringslivet i de orter där Dialect har företagscenter. Samtliga av Dialects franchisetagare drivs av ett stort engagemang för att hjälpa och förenkla vardagen för företagare inom IT och teknik.
Varumärket och marknadsföringen har utvecklats över tid för att bättre reflektera företagets erbjudande och vision för framtiden. Dialect strävar efter att vara en pålitlig partner för sina kunder och erbjuda de tjänster och produkter som krävs för att driva deras verksamhet framåt. Med en stark sammanhållning och fokus på kundrelationer är Dialect redo för fortsatt tillväxt och utveckling under de kommande åren.