Dialect Falun

Idag 08:00-17:00 Lunchstängt 12:00-13:00

Välkommen till Dialect Falun!

Vårt företagscenter representerar hela Dialects kunderbjudande med Telefoni-, IT- och Fordonslösningar.
Vi har en stor fordonsavdelning där vi bland annat har avtal med Landstinget Dalarna och sköter all IT i alla ambulanser i Dalarna.
Vi är den i regionen största parten till Telia och Telenor för mobila företagslösningar samti förutom en stor kundbas på mobila växlar har vi även en stor installerad bas av växelsystem av märket Avaya och LG-Ericsson.

Vår butik BK Data i Falu centrum är den enda i regionen som är Apple Auktoriserad Reseller och Apple Auktoriserad Service Provider på alla Mac och Apple produkter inklusive iPhones.

Våra kunder har vid senaste NKI undersökningen för kundtillfredsställelse gett oss betyget 5,97 av 6,0 för bemötande och service i våra företagscenters!

Varmt välkommen!

Köp Galaxy S9 eller S9+. Galaxy Tab A 10.1 ingår. Till erbjudandet >>

Aktuellt Dialect Falun

Vi hjälper småföretag över tröskeln till ett modernt och effektivt IT-system

Många småföretag använder föråldrade och ineffektiva IT-system, men tvekar ändå inför en modernisering. ”Det är naturligt att man känner sig osäker, säger Peter Willbo, IT Manager på Dialect. Därför ser vi till att arbeta extra nära våra kunder när de anlitar oss för deras IT-lösningar.”

– Många företagare känner en stor osäkerhet på det här området. Man förstår kanske att ens IT borde ses över, men har varken tid eller intresse för att sätta sig in i det. Det är ofta något av ett dåligt samvete. Man anar att man borde ha bättre kontroll över sin data, vara säker på att det finns backuper och så vidare. Ändå väljer man att blunda för det, säger Peter Willbo, IT Manager på Dialect.

Dialect levererar helhetslösningar inom IT och fungerar som en outsourcad IT-avdelning åt flera av sina kunder. Ibland kan det handla om att digitalisera en svarv i en verkstad, nästa gång om att bygga molnbaserade affärssystem, eller sköta driften av ett företags serverutrymme. På Dialect finns en lång, samlad erfarenhet av att förstå småföretagens oavsett bransch. I vissa fall bättre än företagen själva.

Läs mer >>

Våra kundcase

Problemet med missade samtal löstes med nya abonnemang

– Varje kund är väldigt viktig för oss och nästan varje samtal leder till en ny affär. Även om det börjar med ett mindre fel kan det bli aktuellt med större projekt på sikt. Ett missat samtal kan innebära att vi tappar en viktig affär, berättar Mats Persson på VVS Teknik Gävle Dala.

VVSteknik kontaktade Dialect för att få hjälp att hitta abonnemang som var bättre anpassade efter företagets behov. Dialect bistod vid förhandlingarna med den dåvarande operatören och hjälpte VVSteknik att avsluta sitt befintliga avtal. Istället tecknades nya abonnemang med en operatör som hade bättre täckningsgrad i företagets verkningsområde. Effekten blev omedelbar. Läs mer

Dialect har varit Mediapoolens förlängda IT-avdelning sedan 2016

Dialect har alltid lyckats leverera precis det vi behöver, säger Mattias Hultqvist, platschef på Mediapoolen.

Språkträningsprogram, e-böcker, streamade filmer. Det kommunala bolaget Mediapoolen i Västra Götaland har som uppdrag att förse förskola, skola och äldreomsorg med pedagogiskt innehåll av en mängd olika slag. Totalt 37 kommuner i regionen ingår i företagets upptagningsområde.

– Allt vårt digitala innehåll, vår hemsida, vårt affärssystem, portalen som skolorna och äldreboendena använder, allt som vi har online ligger på servrar hos Dialect. För oss har det också varit viktigt att allt som har med vår verksamhet att göra även ska finnas på lagringsutrymmen i Sverige. Det kravet uppfyller Dialect också, vilket känns tryggt, säger Mattias Hultqvist.

Läs mer

Säker kontakt med brandsäkerhetsföretaget

– Vi har ett mobilt arbetssätt över Sverige och Norden som kräver en flexibel växel med stöd för mobila datalösningar för arbetsstyrning och tidrapporter på alla brandskyddsprojekt, säger Firesafes VD Fredrik Malmstedt.

– Det är enormt viktigt för oss med rätt operatör och den mobila växeln i kombination med rätt abonnemangstyper från Telenor har fungerat väldigt väl. För mig som VD är det perfekt att Dialect presenterar kompletta lösningar med en detaljkunskap vi inte skulle kunna nå själva, säger Fredrik Malmstedt. Läs mer

Våra medarbetare

  • Johan Töllinoja
  • Kundcenterchef Dialect Falun
  • 023-775517
  • Johan.Tollinoja@dialect.se
  • Per Ötken
  • CEO Dialect Falun & Västerås
  • 023-775525
  • Per.Otken@dialect.se
  • Patric Groth
  • Tekniker
  • 023-775527
  • Patric.Groth@dialect.se
  • Therese Pihl
  • Backoffice/Ekonomiassistent
  • 023-775513
  • Therese.Pihl@dialect.se
  • Maria Eriksson
  • Administratör
  • 023-775511
  • Maria.Eriksson@dialect.se
  • Dan Björklund
  • Tekniker
  • 023-775526
  • Dan.Bjorklund@dialect.se
  • Daniel Söderlund
  • Tekniker
  • 023-775528
  • daniel.soderlund@dialect.se
  • Emma Hagland
  • Ekonomiansvarig
  • 023-775512
  • emma.hagland@dialect.se
  • Greger Sewerlid
  • Affärsområdeschef Fordon
  • 023-775516
  • greger.sewerlid@dialect.se
  • Ercan Akdogan
  • Säljare-Kundcenter
  • 023-775518
  • ercan.akdogan@dialect.se
  • Arnt-Christian Furuberg
  • Support
  • 023-775529
  • arnt-christian.furuberg@dialect.se
  • Martin Modin
  • Tekniker
  • martin.modin@dialect.se
  • Jonas Langetz
  • Säljare
  • +4623775531
  • Jonas.Langetz@dialect.se