Tydligt fokus skapar mervärden för Dialect Skövdes kunder

Med ett tydligt fokus på mervärde ska kunderna alltid vara säkra på att det enda Dialect i Skövde siktar på är långsiktig kundnytta. Och det är totalförbud att sälja en lösning som kunderna inte på fem sekunder själva kan se nyttan av. IT-leverantören är tydlig.

Tydlighet tilltalar Peter Willbo som arbetat hårt för sin vision som ägare och VD. Dialect Skövde ska skapa mervärde för sina kunder utifrån en tydlig spelplan för de anställda. Det synsättet har tagit dem från produktsäljande butik med sex medarbetare 2011 till leverantör av IT-lösningar för små och medelstora företag med 27 anställda och 32 miljoner kronor i årsomsättning idag.

Det som kallas totalförbud mot kortsiktigt sälj ska ses som att aldrig utgå från pris utan alltid utifrån det värde som kan skapas. Viktigast är att identifiera möjligheter kunderna själva inte alltid ser.

Vår yttersta kompetens ligger i att vi vet mer än andra inom vår specialitet, och när vi dessutom kan förklara den för kunderna oavsett hur de själva föredrar att räkna på nyttan, känner de att de kan lita på oss i alla lägen, säger Peter Willbo, VD och ägare Dialect i Skövde.
Företaget har gjort en resa som säljare av telefoner, mobila växlar och kommunikationslösningar, till en roll som kvalificerad problemlösare och värdeskapare inom IT-relaterade tjänster. Dagens IT-lösningar kan bestå av allt från mobil telefoni, hosting och bredband, till elleverans, allt efter kundens helhetsbehov. Elinstallationsdelen är ett exempel på adderade värden:

Vi bestämde oss för att bygga på med elcertifiering för de jobb då vi ändå är på plats.
Långsiktighet och kundbredd betyder att varenda kund spelar stor roll och den lokala förankringen är viktig. Att göra rätt saker med rätt kunder är viktigare än ren marknadsföring och de lokala exemplen lyfts därför gärna fram. Bland dem kan nämnas Hova Rör, Skövde Bostäder och Skövde Grönsakshus.

Den lokala förankringen och vår tydliga bas gör att vi vet hur vi vill börja bygga en affär.
En ny kontakt börjar ofta med ett kortare uppdrag som låter en ny kund uppleva nytta och mervärde och inte minst få magkänslan att det här kommer fungera på sikt.

– Alla samarbeten börjar med att det är vi som är upp till bevis, säger Peter Willbo.

Därefter kan större supportavtal följa.

– Det sitter i ryggmärgen på oss att inte ta betalt per insats, och incitamentet att ständigt skapa värde i IT-leveransen ligger därför på oss, säger Peter Willbo.

Framtidsvisionen innebär utveckling. För att vässa förmågan i långa samarbeten byggs företaget nu ut med en utvecklingsavdelning som ska skapa nya program inom ramen för kunddrivna projekt.

Tydlighet i styrningen förutsätter en god intern kommunikation. Dialect Skövde arbetar stenhårt med mätning av nyckeltal, där den viktigaste stavas kundnöjdhet.