Tekniker och säljare i tätt samarbete för kundens bästa

Teknisk spetskompetens och djupgående förståelse för kundens affär. På Dialect jobbar tekniker och säljare tätt tillsammans. Allt för att kunna erbjuda sina kunder ett både effektivt och pålitligt samarbete.

– Vi vill bygga långsiktiga relationer med våra kunder. Då är det viktigt att de känner sig trygga med oss, säger Fredrik Tenelius, regional försäljningschef på Dialect i Södertälje, Gnesta och Eskilstuna.

Tekniker och säljare pratar delvis olika språk. Det är något som traditionellt upplevts som förvirrande för en del kunder. På Dialect har man istället tagit fasta på hur olikheterna kan samspela, för att därigenom bygga en relation med kunden där kommunikationen leder till effektiva lösningar, och ett långsiktigt och ömsesidigt förtroende.

– När vi besöker våra kunder har vi som princip att komma både en tekniker och en säljare. Det gör mötet med kunden betydligt mer dynamiskt och effektivt. I samtal med kunden kan säljaren skapa sig en förståelse för verksamheten och dess behov, samtidigt som teknikern snabbt kan bidra med möjliga lösningar som sedan skräddarsys för kunden, säger Fredrik Tenelius, regional försäljningschef på Dialects i Södertälje, Gnesta och Eskilstuna.

Samspel som skapar förtroende

Förtroende och långsiktighet är hörnstenar i Dialects affärsidé. Därför är det viktigt att de kunder som vänder sig till Dialect får det som utlovas. Samt att det som utlovas passar kundens behov.

– Traditionellt sett kan det vara så att säljare kommer med stora löften. Det handlar inte bara om att ro affären i land utan också om att vilja tillmötesgå kundens förväntningar. När sedan teknikern kopplas in märker han eller hon att en del av de löftena kanske inte går att infria. Säljaren har helt enkelt lovat för mycket, säger Fredrik Tenelius och fortsätter:

– Samtidigt kan en tekniker med sitt kunnande riskera att dribbla bort kunden. Då är det bra om en säljare är med och bryter emellan för att ställa de frågor till teknikern som kunden själv kanske inte vågar ställa.

Teknik som gör nytta

Fredrik Tenelius får medhåll av Johan Björnehäll, som jobbar som tekniker på Dialect i Skövde.

– Det är viktigt att tekniker och säljare förstår varandra. Vi jobbar hela tiden nära tillsammans för att det som vi levererar till kunden slutändan ska motsvara förväntningarna. Och framför allt behoven. Jag som tekniker är inte intresserad av att bygga lösningar bara för sakens skull. Jag vill bygga lösningar som gör mest nytta för kunden, säger Johan Björnehäll.

Både Fredrik Tenelius och Johan Björnehäll är eniga om att dialogen mellan tekniker och säljare är helt avgörande för att Dialect ska kunna jobba långsiktigt med sina kunder.

– Samarbetet mellan tekniker och säljare gör oss väldigt flexibla. Vi hjälper varandra att skaffa en djupare förståelse för kundens verksamhet och de behov som finns. Det gör att vi kan vara proaktiva gentemot kunden och lösa dennes problem, helst innan de har uppstått, säger Johan Björnehäll.

– Både säljare och tekniker är med om att utveckla kunden framåt. Vi vill att kunden ska känna förtroende för det vi gör – under hela kundens resa. Samtidigt vill vi att vår resa tillsammans med kunden blir lång, säger Fredrik Tenelius.