Problemet med missade samtal löstes med nya abonnemang

VVSteknik Gävle Dala AB levererar helhetslösningar inom områdena energi, VVS och kylsystem i Gävleborgs och Dalarnas län. En stor del av kunderna är fastighetsägare och företaget får många samtal om stopp i avloppsystem eller andra akuta fel som måste avhjälpas omgående. Det är nödvändigt att svara direkt och snabbt kunna hjälpa till för att inte riskera större skador. Företagets anställda är ofta ute på fältet och har sin mobiltelefon som främsta arbetsredskap. Under en längre tid hade man dock problem med mobiltäckningen och många samtal kopplades aldrig fram. Vid en undersökning visade det sig att varje anställd hade missat minst ett samtal om dagen.
– Varje kund är väldigt viktig för oss och nästan varje samtal leder till en ny affär. Även om det börjar med ett mindre fel kan det bli aktuellt med större projekt på sikt. Ett missat samtal kan innebära att vi tappar en viktig affär, berättar Mats Persson. VVSteknik kontaktade Dialect för att få hjälp att hitta abonnemang som var bättre anpassade efter företagets behov. Dialect bistod vid förhandlingarna med den dåvarande operatören och hjälpte VVSteknik att avsluta sitt befintliga avtal. Istället tecknades nya abonnemang med en operatör som hade bättre täckningsgrad i företagets
verkningsområde. Effekten blev omedelbar.
– Förut när jag pratade med en kund så kunde samtalet brytas kanske fyra gånger på tio minuter. Det märker vi ingenting av nu. Allt fungerar klockrent, säger Mats Persson. VVSteknik har nu en stabil mobiltäckning och kan ta emot kundsamtal i områden där det tidigare var omöjligt. Samarbetet med Dialect kommer att fortsätta även i framtiden.
– Det var skönt att de tog oss på allvar och hjälpte till med avtalsförhandlingarna. Hela abonnemangsbytet fungerade väldigt smidigt. Vi är jättenöjda med Dialect och kommer definitivt att fortsätta jobba med dem, säger Mats Persson.