Dialect har varit Mediapoolens förlängda IT-avdelning sedan 2016

Mediapoolen arbetar med att leverera utbildningsfilm till skolor och äldreboende i Västra Götaland. Det är en IT-tung verksamhet med höga krav på drift och funktionalitet. ”Dialect har alltid lyckats leverera precis det vi behöver, säger Mattias Hultqvist, platschef på Mediapoolen.”

Språkträningsprogram, e-böcker, streamade filmer. Det kommunala bolaget Mediapoolen i Västra Götaland har som uppdrag att förse förskola, skola och äldreomsorg med pedagogiskt innehåll av en mängd olika slag. Totalt 37 kommuner i regionen ingår i företagets upptagningsområde.

Det är tiotusentals elever, lärare, personal och vårdtagare, som alla ställer olika krav på inte bara det innehåll som Mediapoolen levererar, utan också på hur det levereras.

– Kraven från våra kunder har ökat. Men även internt är förväntningarna högre på hur tekniken ska kunna arbeta för oss. Mycket av det innehåll vi levererar idag streamas ut till klassrummen och de olika boendena, samtidigt som vi sköter hela vår affär via ett molnbaserat affärssystem. Alla som jobbar här har tillgång till ett skrivbord i molnet med både privat och gemensamt lagringsutrymme. Dialect är ryggraden i allt det här, säger Mattias Hultqvist, platschef på Mediapoolen.

Servrar i Sverige

Mediapoolen grundades 2001. Bolaget har hög kompetens inom IT internt, men har valt att jobba med externa leverantörer för bland annat serverdrift så att man kan fokusera helt på sitt erbjudande mot kunden.

– Tidigare hade vi en leverantör som inte uppfyllde våra förväntningar. Vi hade höga krav på prestanda och hastighet som de inte lyckades leverera. 2016 gick vi över till Dialect och sedan dess är de vår förlängda IT-avdelning. Allt vårt digitala innehåll, vår hemsida, vårt affärssystem, portalen som skolorna och äldreboendena använder, allt som vi har online ligger på servrar hos Dialect. För oss har det också varit viktigt att allt som har med vår verksamhet att göra även ska finnas på lagringsutrymmen i Sverige. Det kravet uppfyller Dialect också, vilket känns tryggt, säger Mattias Hultqvist.

Övergången från den tidigare leverantörens haltande upplägg till den lösning som Dialect erbjöd gick i stort sett utan några avbrott i driften, berättar Mattias Hultqvist. Från användarnas sida märkets ingenting.

– Dialect var väldigt intresserade av hur vi ville ha det och hur vi jobbade. Vi hade flera möten innan vi drog igång. Växlingen tog sedan max en dag. Affärssystemet såg de till att ha i drift innan bytet skedde, säger Mattias Hultqvist.

Tänk inte på tekniken

När det trots allt uppstår problem eller frågor är bemötandet från supporten på Dialect alltid snabb, kunnig och lyhörd.

– Det märks att de vet vad de pratar om. Och ofta är det samma person som man får prata med. De har alltid koll på vårt system och hur vi arbetar. I vanliga fall får supportavdelningar jobba med att släcka bränder, men Dialect är alltid proaktiva och ser till att lösa problemen innan de blir för stora, säger Mattias Hultqvist.

Hans råd till andra företag som funderar på att anlita en extern IT-leverantör är att fokusera på vad de vill ha ut av tekniken, och inte på tekniken i sig.

– Fråga efter en lösning, inte hur lösningen är uppbyggd. Och välj sedan en leverantör som kan lösa det utan att bli för tekniska, säger Mattias Hultqvist.