Teknikern Patrik känner stolthet när kunderna växer med Dialects IT-lösningar

Att ta ett helhetsansvar för småföretags IT-system kräver inte bara tekniskt kunnande och förståelse för kundens affär. Det kräver också förtroende. ”Om inte kunden känner sig trygg med oss spelar det ingen roll hur bra teknik vi erbjuder dem, säger Patrik Samsohn, tekniker på Dialect IT Solutions.”

Patrik Samsohn har arbetat som IT-tekniker på Dialect sedan han tog studenten. För honom och hans kollegor är det inte bara chansen att få utveckla och underhålla en mängd olika IT-lösningar för bland annat småföretag som gjorde Dialect till deras val av arbetsplats. Lika mycket handlar det om möjligheten att få sätta sig in i kundernas varierande verksamheter och tillsammans med dem bygga relationer som varar ofta i flera år.

– Några av de företag som jag jobbar med har jag följt ända sedan jag började på Dialect. Då kunde det handla om ett litet kontor på 15 personer som behövde en liten molnserver och ett affärssystem för att kunna skriva 20 pappersfakturor. Idag, fyra och ett halvt år senare, har de vuxit till 55 personer som arbetar med att hantera flera tusen ordrar i veckan. Det är fantastiskt stimulerande att se en kund växa så snabbt med hjälp av oss, säger Patrik Samsohn.

Personlig IT-tekniker

Dialects koncept med en personlig tekniker för varje kund gör att relationerna blir nära och kommunikationsvägarna korta. Det gör också att kunden kan känna sig trygg med att Dialects erbjudande är skräddarsytt för de specifika krav som ställs i deras verksamhet, och att man inte riskerar att köpa på sig onödig teknik.

– Vi är noga med att erbjuda lösningar som är skalbara. Åt båda hållen. Vill man växa ska man kunna göra det. Men det ska också gå att minska sin kostym. Det är en av fördelarna med de molntjänster som vi erbjuder. Det är också väldigt driftsäkert och kostnadseffektivt, säger Patrik Samsohn.

Från advokater till industri

Att arbeta som IT-tekniker på Dialect är omväxlande och socialt berikande, menar Patrik Samsohn. Kunderna varierar stort, från grönsakshandlare och förskolor till tillverkningsindustri och advokatfirmor. Även om företagen skiljer sig åt är ofta den underliggande tekniken hos de olika kundernas IT-lösningar samma.

– Många av dem som vänder sig till oss har suttit med hemmabyggda IT-lösningar som tickat på i flera år. Där finns det alltid stora möjligheter att modernisera och effektivisera. Andra har redan ett system från en annan leverantör men är kanske missnöjda. Vissa behöver större supportresurser. Oavsett hur situationen ser ut kan vi erbjuda vår hjälp, säger Patrik Samsohn.

Se över IT-systemen

För småföretag som fortfarande tvekar inför att låta en extern leverantör ta över hela driften av verksamhetens IT-system är det ändå viktigt att man åtminstone tar in hjälp för att se över de olika delarna.

– I de flesta verksamheter finns det förbättringar att göra. Vill man inte det spelar det kanske inte så stor roll. Ofta fungerar det ju bra. Fram till man får problem. De som däremot väljer att satsa på sin IT-miljö och ligger i takt med tekniken, de ligger ofta i framkant också på andra områden, säger Patrik Samsohn.

Att vara teknisk kunnig är däremot inget krav. Åtminstone inte som kund hos Dialect.

– Kunden ska känna sig trygg med de lösningar som vi erbjuder. Det är helt avgörande. När det går bra för kunden går det också bra för oss, säger Patrik Samsohn.