Dialect Skövde

Idag Stängt

Välkommen till Dialect Skövde!

Vi finns nära och hjälper dig och ditt företag med de bästa lösningarna inom IT och telefoni. Kontakta oss direkt via mail eller telefon eller kom förbi vårt företagscenter för ett personligt möte med våra kunniga rådgivare.

Varmt välkommen till oss.

Aktuellt Dialect Skövde

Våra kunder får snabb hjälp!

Är du kund hos oss får du snabb hjälp!
Vi har ett supportcenter som är bemannat av kunniga tekniker, vilket borgar för proffsig support.
Supporten är bemannad helgfria vardagar 07:00-17:00 och nås på 0500-105350 eller support.skovde@dialect.se.
Hit kan man även ringa om man vill boka en tekniker.

Journummer dygnet runt enligt avtal!

För fler nyheter följ Dialect Skövde på Facebook

Våra kundcase

Dialect är Svenska Köttföretagens IT-avdelning

I slutet av 2017 bytte Svenska Köttföretagen partner för IT. Valet föll på Dialect i Skövde.

– Nu är de vår IT-avdelning. Det är fruktansvärt bra för oss, säger Anneli Vidjelid, ekonomi- och administrativ chef.

Svenska Köttföretagen är ett bransch- och utvecklingsbolag som ägs av åtta svenska slakterier. Bolaget arbetar för att öka lönsamheten för sina kunder och ägare genom att leverera semin, livdjur, rådgivning och branschutveckling. Bolagets huvudkontor finns i Skövde och där återfinns Anneli Vidjelid med sitt team på servicekontoret.

– Vi jobbar med ekonomi-, HR och IT-frågor och servar hela organisationen som finns på flera platser i landet, förklarar Vidjelid som varit ansvarig för resan att arbeta med Dialect som partner för IT.

Dialect jobbar både på bredden och djupet, allt från integrering av ett nytt affärssystem och nyutveckling av andra stödsystem till att förbereda hård- och mjukvara för nyanställda och daglig support. Anneli Vidjelid är mycket nöjd med samarbetet.

– Jag får ofta höra från organisationen att Dialect är vänliga och tillmötesgående. De är alltid lösningsorienterade och vi har en mycket bra dialog med kundansvarig. Det innebär att vi givetvis får bra hjälp med drift och optimering av system men också att de kommer med förslag på utvecklingsmöjligheter. Vi har flera utvecklingsprojekt på gång, bland annat ett nytt koncerngemensamt intranät.

Svenska Köttföretagens personal är mobil i sitt arbetssätt och dessutom är personal spridd över landet.

– Vi har system och utrustning som stödjer våra arbetsmetoder på kontoret och ute hos våra kunder och samarbetspartners. Men Dialect har dessutom en stor fördel eftersom de finns på flera orter i landet vilket innebär att vi även kan få stöd lokalt när vi behöver. Den gemensamma resan är bara ett drygt år gammal, men Anneli ser redan stor potential.

– Detta partnerskap skapar såväl bättre samarbetsmöjligheter och information internt i koncernen som personlig effektivitet och företagsmässig kostnadseffektivitet. Vi har startat en resa som fortsätter, IT-frågor är en process som måste drivas med ständig utveckling, slutar Anneli Vidjelid.

Culinarum Group AB med köksvarumärkena Kungsäterkök och Tibrokök väljer att utvecklas tillsammans med Dialect som IT-partner

Culinarum Groups verksamhet står på två ben. Dels försäljning till Bygg, fastighetsutvecklare och husfabriker och dels försäljning till köksbutiker. Detta ställer krav på smarta och anpassningsbara IT-lösningar som ger mobilitet och kompabilitet.

Culinarum har också två fabriker i Sverige, som producerar gruppens produkter men också en del Legoprodukter. Tillgänglighet och högt kvalitetsutfall ligger högt på prioritetslistan. Att snabbt kunna uppdatera och utveckla sortimentet för att passa företages kunder samt följa med i trender är mycket viktigt.

Genom att arbeta tillsammans med Dialect får vi tillgång till Bra support med bred teknisk kompetens, detta borgar för en hög tillgänglighet i fabrikerna. Eftersom Dialect jobbar med andra framgångsrika företag i andra branscher samt alltid håller sig ajour med Hårdvaru- och mjukvaruutveckling, får vi tillgång till kompetens som kan hjälpa oss att utveckla våra sälj och administrationsverktyg för att blir både effektivare och snabbare till marknaden.

Dialect är en bra IT-partner som vi kan växa tillsammans med.

Stenhaga har valt Dialect som sin IT-expert!

En partner med fokus på IT som stöd för en stor del av verksamheten. Det är grunden för samarbetet mellan Stenhaga Invest och Dialect Skövde. – Vi har valt att anlita en expert på IT för att kunna fokusera på våra huvudsakliga kärnverksamheter, säger Sonny Klarén, fastighetschef och IT-ansvarig på Stenhaga Invest.
Han är mycket tydlig med att den del av Stenhagakoncernen han arbetar för inte har IT som huvudfokus, även om ett av dotterbolagen, Aptic arbetar med mjukvaru-utveckling.
– En betydande del av kärnverksamheten är inom andra områden, bland annat fastigheter och ekonomistyrning, men vi behöver IT som stöd för att kunna arbeta effektivt.

För snart två år sedan anlitades Dialect Skövde för att bistå tiotalet medarbetare, på huvudkontoret och fastighetsdelen med en rad olika IT-lösningar.
– Övergången till Dialect som leverantör gick relativt smärtfritt och efter det har samarbetet fungerat mycket bra. Vår kontaktperson Jesper Månsson och supporten vet vilka vi är och vilka system vi har. Det underlättar och är en trygghet. Vi får snabb hjälp när vi behöver det och vi vet vem vi talar med. Det uppskattar vi.
Stenhaga köper en rad olika tjänster, bland annat molnlösningar för bolagets affärssystem och mjukvaror som krävs som stöd i det dagliga arbetet.
– Eftersom vi arbetar med molnlösningar och inte jobbar med något lokalt på våra datorer ökar personalens rörlighet och möjlighet att jobba på olika platser. Vi kommer alltid åt allt vi behöver, konstaterar Klarén.
Han framhåller även att företaget är i trygga händer avseende IT.
– Vi har fått bra gehör för våra behov och önskemål. Såväl vår kontaktperson som supporten är trevliga och bra att prata och arbeta med. Vi gör helt enkelt det vi är duktiga på och Dialect hjälper oss med det som de kan bäst.

Dialect viktig partner på Grönsakshusets tillväxtresa

Tillväxttakten för Grönsakshuset är enorm. I år räknar bolaget med en omsättning på 250 miljoner kronor. Och den ska dubblas 2018. – Dialect är en oerhört viktig partner på vår tillväxtresa, konstaterar Håkan Larsson, VD.
Grönsakshuset med säte i Skövde har de senaste fem åren gjort en kraftfull resa med tillväxt i fokus. Bolaget har gått från en omsättning på drygt 50 miljoner 2013 till att i år landa på cirka 250 miljoner kr. Dialect Skövde har varit en trogen partner på den resan.
– Dialect är vårt företags IT-ansvarig. Deras personal hjälper oss med allt från affärssystem till telefoni och support. Det är viktigt att stödsystemen fungerar, understryker Håkan Larsson.
Stark tillväxt i ett företag ställer självklart höga krav på IT och telefoni som underlättar i vardagen.

– Det är kostsamt med IT, men det gäller att jobba långsiktigt och säkerställa funktion i varje del, förklarar Larsson och konstaterar att han är nöjd med samarbetet:
– Dialect är en viktig partner för att vår verksamhet ska flyta så smidigt som möjligt. Inte minst att våra medarbetare är nåbara både internt och för våra kunder. Jag har en löpande dialog om utveckling med Peter Willbo. Han vet vad vi behöver och hur lösningarna ska fungera för att stötta vårt arbete i vardagen. Det är en klar fördel, slutar Håkan Larsson.
Kort om Grönsakshuset
Grönsakshuset, med säte i Skövde, har över 30 års erfarenhet av frukt och grönt. Det är ett privatägt familjeföretag som sätter stort värde i att varje dag och till varje kund leverera produkter av högsta kvalitet. Bolaget har kommando över sitt sortiment och kan därför garantera att du får möjlighet att köpa just de produkter som du vill ha. Grönsakshuset erbjuder ett i grunden varierat utbud som självklart innehåller såväl närodlade som biodynamiskt odlade produkter.

Snabb hjälp och flexibilitet skapar nöjda kunder

Kunden i fokus. Hjälp omgående och ingenting är omöjligt. Det är Hova Rörledningsaffärs strategi. – Och precis så är det med Dialect, vi är mycket nöjda med samarbetet, säger Richard Vanebo och Anna Danielsson.
Hova Rörledningsaffär är ett familjeföretag i tredje generationen. De senaste tiotalet år har bolaget gjort en rejäl tillväxtresa och omsätter idag drygt 70 miljoner kronor och har ett 40-tal anställda. – Vi är en av Sveriges största återförsäljare av Thermia värmepumpar, ifjol installerade vi 400 anläggningar, berättar Anna Danielsson, vice VD och Richard Vanebo, serviceansvarig för värmepumpar.
Lejonparten av kundstocken är privatpersoner.

– Vi jobbar med en geografisk marknad som motsvaras av en tio mils radie från Hova, säger Anna Danielsson
Med fokus på konsumentmarknad följer en diger administration med enorma mängder orders, beställningar och leveransbekräftelser. Dessutom krävs en effektiv IT och telefoni som kan underlätta den dagliga driften i bolaget.
– Vi har jobbat med Dialect en dryg handfull år och samarbetet har utvecklats från telefoni till all IT och telefoni, berättar Richard Vanebo.
Att Dialect finns i Skövde, knappt sju mil bort är inga bekymmer.
– Nej, supporten vi har idag med Dialect går inte att jämför med tidigare, även om vi var nöjda med den också, säger Anna Danielsson och understryker:
– Vi får hjälp på sekunden.
Richard Vanebo stämmer in:
– Dialect har kunden i fokus och prioriterar hjälp omgående precis som vi. Det är säkert en viktig del i att vårt samarbete funkar så bra. Vi får den hjälp vi behöver även på distans. Dialect är aldrig omöjliga när vi kommer med idéer. Allt går att lösa.

Skövdebostäder har Dialect som IT-partner

Med runt 5000 bostäder är Skövdebostäder beroende av teknik och tekniskt stöd. I flera år har de därför samarbetat med IT-leverantören Dialect.
– Nästan alla i vår personal, cirka 90 personer, arbetar med IT. Från det dagliga arbetet med officeprogram till analys av data och värden som kommer från uppkopplad utrustning i våra hyreshus, säger David Pettersson, affärsutvecklingschef på Skövdebostäder AB, och fortsätter:
– Vi har inte möjlighet att bygga ut en IT-avdelning. När vi behöver den typen av stöd, för punktinsatser är det bättre att köpa kompetensen av de som kan det bäst.
För det dagliga arbetet har de en egen it-tekniker.
– Men det räcker inte i den ständiga utvecklingen av system och fibernät, förvaltning av fastigheter och nya digitaliserade arbetssätt. Dessutom måste han kunna vara ledig och då är exempelvis Dialect Skövdes supporttjänst en stor fördel.
Med Dialect har Skövdebostäder en partner som ger stöd såväl i bredd som djup.
– Dialect kan vår verksamhet och kan därmed ge stöd på rätt nivå. Deras lokala förankring och att vi har två kontaktpersoner innebär att vi alltid har nära till hjälp.

Mer fika för inCup tack vare körsystem från Dialect

inCups ledord ”Smak, Service, Kvalitet och Miljö” förpliktigar. Frågan Linköpingsåterförsäljaren med en redan slimmad organisation ställde sig inför en ISO-certifiering för ytterligare minskad miljöpåverkan var – hur skulle kaffeleveransen trimmas ett varv till? Precis då ringde företagets långvariga kontakt på Dialect, och presenterade ett nytt verktyg: Dialect FMS, en webblösning för körjournaler med digital styrning av kundernas fordonsflotta. Resultatet kom genast.
Läs mer

Säker kontakt med brandsäkerhetsföretaget

– Vi har ett mobilt arbetssätt över Sverige och Norden som kräver en flexibel växel med stöd för mobila datalösningar för arbetsstyrning och tidrapporter på alla brandskyddsprojekt, säger Firesafes VD Fredrik Malmstedt.

– Det är enormt viktigt för oss med rätt operatör och den mobila växeln i kombination med rätt abonnemangstyper från Telenor har fungerat väldigt väl. För mig som VD är det perfekt att Dialect presenterar kompletta lösningar med en detaljkunskap vi inte skulle kunna nå själva, säger Fredrik Malmstedt. Läs mer

Våra medarbetare

  • Richard Holm
  • 0500-105308
  • Richard.Holm@dialect.se
  • Sören Larsson
  • 0500-105305
  • Soren.Larsson@dialect.se
  • Peter Willbo
  • 0500-105302
  • peter.willbo@dialect.se
  • Magnus Hellstrand
  • 0500-105307
  • magnus.hellstrand@dialect.se
  • Frida Wetterlind
  • 0500-105301
  • frida.wetterlind@dialect.se
  • Jesper Månsson
  • 0500-105304
  • jesper.mansson@dialect.se
  • Martin Larsson
  • 0500-105303
  • martin.larsson@dialect.se
  • Patrik Samsohn
  • 0500-105310
  • patrik.samsohn@dialect.se
  • Fredrik Erlingsson
  • fredrik.erlingsson@dialect.se
  • Jan-Olof Ström
  • 0500-105309
  • jan-olof.strom@dialect.se
  • Tobias Erlingsson
  • 0500-105306
  • tobias.erlingsson@dialect.se
  • Johan Björnehäll
  • 0500-105313
  • Johan.Bjornehall@dialect.se
  • Loui Jbira
  • 0500-105314
  • loui.jbira@dialect.se
  • Johan Ödman
  • 0500-105315
  • johan.odman@dialect.se
  • Benny Lundblad
  • 0500-105316
  • benny.lundblad@dialect.se
  • Peter Hasselblad
  • 0500-105318
  • peter.hasselblad@dialect.se
  • Gustav Karlsson
  • 0500-105320
  • Gustav.Karlsson@dialect.se
  • Anders Sahlberg
  • 0500-105312
  • anders.sahlberg@dialect.se
  • Pontus Knutsson
  • 0500-105321
  • Pontus.Knutsson@dialect.se
  • Ted Johansson
  • 0500-105324
  • ted.nordvall@dialect.se
  • Jimmy Sörensen
  • 0500-105322
  • Jimmy.Sorensen@dialect.se
  • Christoffer Jonsson
  • 0500-105323
  • Christoffer.Jonsson@dialect.se
  • Christian Augustsson
  • 0500-105300
  • Christian.Augustsson@dialect.se
  • Sandra Åkesson
  • 0500-105300
  • Sandra.Akesson@dialect.se
  • Jonas Augustsson
  • 0500-105327
  • Jonas.Augustsson@dialect.se
  • Lovisa Kannius
  • 0500-105300
  • Lovisa.Kannius@dialect.se
  • Jonas Alfredsson
  • 0500-105328
  • Jonas.Alfredsson@dialect.se
  • Simon Engström
  • 0500-105300
  • Simon.Engstrom@dialect.se
  • Rex Blom
  • 0500-105329
  • Rex.Blom@dialect.se
  • Tobias Ljung
  • 0500-105330
  • Tobias.Ljung@dialect.se
  • Robert Jonsson
  • 0500-105331
  • Robert.Jonsson@dialect.se
  • Magnus Jansson
  • 0500-105333
  • Magnus.Jansson@dialect.se
  • Camilla Stark
  • 0500-105332
  • Camilla.Stark@dialect.se
  • Alexander Lindgren
  • 0500105334
  • Alexander.Lindgren@dialect.se