Det mobila kontoret är verklighet

Researrangören WonderCruises specialiserar sig på kryssningar som går över
hela världen, från Alaska till Galapagos.

– Vi hjälper våra gäster att komma iväg på sin drömsemester, säger David Malmberg,
vd för WonderCruises.

Förutom att ta fram och paketera olika resor åt sina gäster består företaget även
av ett försäljnings- och marknadskontor. Visionen var att skapa ett mobilt kontor,
dels för att ge alla medarbetare möjligheten att ta med sig sin bärbara dator och
mobil och arbeta där det passar, dels för att personalen på WonderCruises ofta är
på resande fot.

– Vi håller också på att starta upp verksamhet i Finland. Det innebär många mö-
ten och mycket kontakt mellan länderna och vi vill på ett lätt sätt kunna ta med oss
det arbetsmaterial vi behöver när vi åker till Finland. Vi rör på oss hela tiden, på
kontoret, på flygplatser, på olika resor, säger David Malmberg.

Men det som är allra viktigast för WonderCruises är att hela tiden kunna ha kontakt
med sina gäster samt med huvudkontoret när de är ute och reser med en
grupp. När de är ute och reser så är det mycket arbete som sker i kulisserna.

– Det är viktigt att vi hela tiden har realtidsinformation som vi i vår tur kan ge till
gästerna, både ute på resor och när de ringer till oss på kontoret. Därför måste
tekniken fungera perfekt hela tiden, berättar David Malmberg.

För WonderCruises var det viktigt att ha en leverantör som har koll på helheten
och som kan komma med lösningar som är optimala utifrån deras förutsättningar.
Oavsett var ska gästerna få korrekt information.

– Dialect hade precis det vi sökte efter och vi flyttade därför en stor del av våra
IT-lösningar till molntjänster. It-lösningen Office 365 uppfyller verkligen vår vision
om ett mobilt kontor, säger David Malmberg.