Kampanj: Mobil växel i ditt mobilabonnemang – Telia och Telenor Läs mer »
« Tillbaka till pressrummet

Dialect Katrineholm ansvarade för IT-infrastruktur och IT-support under EuroSkills 2016

2016-12-20 15:16

Pressmeddelande den 20 december 2016

Dialect Katrineholm har ansvarat för samtlig IT-infrastruktur, (konfiguration, servrar, nätverk, kablering) samt all IT-support under evenemanget EuroSkills 2016 i Svenska Mässan, Göteborg.

Den 1-3 december samlades ungdomar från hela Europa i Göteborg för att tävla om EM-titeln i yrkesskicklighet i hela 35 olika yrken. Evenemanget vill visa yrkesutbildningens möjligheter till arbete, eget företagande, fortsatta studier och individuell utveckling.

Dialect Katrineholm har ansvarat för planering och genomförande av all IT-relaterad verksamhet under evenemanget. Detta innebar installation av samtliga servrar och datorer till de tävlande. Vidare ansvarade Dialect Katrineholm för nätplanering samt konfiguration av samtliga nätverk. Dialect Katrineholm ansvarade även för uppsättning samt drift av telefonväxel under EuroSkills 2016.

Under evenemanget svarade Dialect Katrineholms personal för all IT-support och användarrelaterade frågor såsom felsökning i nätverk och hårdvara, skrivarfrågor samt helpdesk.

– Det har varit en tuff, men kul, period att planera och genomföra ett så pass stort evenemang som EuroSkills. Att få möjligheten att skapa teknisk förutsättning för 450 ungdomar att kunna genomföra en rättvis tävling har varit mycket inspirerande, säger Andreas Strömgren, Utvecklingschef, Dialect Katrineholm.

Huvudansvarig för EuroSkills 2016, Patrik Svensson, säger följande om Dialect Katrineholms insats:

– Dialects personal har varit väldigt proffsiga och tillmötesgående under både förberedelser och genomförande av tävlingen. Det har varit en stor utmaning att få hela IT-infrastrukturen på plats, då det varit många aktörer och leverantörer inblandade. Det har varit extra roligt att arbeta med personalen från Dialect, då de även har egen erfarenhet från denna typ av yrkestävlingar, då som tävlande och expert.

Om EuroSkills

EuroSkills 2016 arrangeras på uppdrag av WorldSkills Europe av WorldSkills Sweden Göteborg & Co och Svenska Mässan. Dessa nationella och lokala parter bildar ett samarbete som operativt leds av Göteborg & Co. WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och staten via Utbildnings-departementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. WorldSkills Sweden är ansvariga för tävlingen.

450 ungdomar upp till 25 år från ca 30 länder tävlade inom:

• Transport och Logistik
  • Industri-, maskin- och verkstadsteknik
  • Bygg-, konstruktions-, installations- och anläggningsteknik
  • Konst, kreation och mode
  • Informations- och kommunikationsteknik
  • Social och personlig service
  • IT

Syfte med EuroSkills 2016

• Öka kunskapen och kännedomen om framtida yrkesvägar
  • Öka intresse och status för yrkesutbildning
  • Kompetens och inspiration för skolpersonal och förmedlare