Kampanj: Mobil växel i ditt mobilabonnemang – Telia och Telenor Läs mer »
« Tillbaka till pressrummet

Aiag Holding blir ny majoritetsägare i Dialect

2016-12-09 12:22
Aiag Holding blir ny majoritetsägare i Dialect

Pressmeddelande 2016-12-09

Aiag Holding AB (f.d. Goldcup 13681 AB) (”Aiag”), ett bolag kontrollerat av Perusa Partners Fund 2, L.P., meddelar idag att bolagets kontanterbjudande till aktieägarna i Dialect AB (publ). (”Dialect”) (”Erbjudandet”) har accepterats av mer än 90 procent av aktieägarna. Aiag kommer därmed att fullfölja Erbjudandet med ett beräknat avslut senast den 31 december 2016.

Acceptfristen för Erbjudandet löpte ut den 7 december 2016. Aiag bekräftar idag fullföljandet i ett pressmeddelande:

• Erbjudandet har accepterats i sådan utsträckning att Aiag efter fullföljandet kommer att inneha cirka 99,5 procent av utestående aktier i Dialect, motsvarande cirka 99,7 procent av rösterna.
  • Aiag har beslutat att fullfölja Erbjudandet och samtliga villkor för Erbjudandets fullföljande är således uppfyllda eller har frånfallits, inklusive förbehållet om 90 procents anslutningsgrad.
  • Aiag förlänger acceptfristen för Erbjudandet till och med den 21 december 2016, för att kvarvarande aktieägare ska ges möjlighet att acceptera Erbjudandet.

Dr Hanno Schmidt-Gothan, CEO på Perusa GmbH, säger i ett uttalande:

– Dialect har en ledande position på en nischad marknad som Perusa är mycket intresserade av. Under affärsprocessen har vi sett en stark koppling mellan fondens primära investeringsfokus och de utvecklingsplaner som presenterats av Dialects ledningsgrupp.

– Perusa är mycket nöjda med att kunna etablera ett partnerskap med Dialects ledningsgrupp, baserat på det starka resultat John Rydberg och hans medarbetare har uppvisat, och det finns ett stort förtroende för vad vi gemensamt kan uppnå de kommande åren, tillägger Jonas Lundgren, ansvarig för Perusa GmbHs nyöppnade kontor i Stockholm, tillsammans med Stephan Beller, Investment Director Perusa GmbH.

John Rydberg, VD och koncernchef på Dialect, säger:

– Vi är glada att kunna välkomna Perusa som ny majoritetsägare i Dialect, och ser fram emot att arbeta tillsammans för att ta bolaget till nästa steg i utvecklingen.

För mer information vänligen kontakta:

John Rydberg, VD och koncernchef Dialect AB
Tel: 010-60 130 10, e-post: john.rydberg@dialect.se

För mer information se även:

www.perusa.de

Fotnot:

Aktierna av serie B i Dialect AB (publ) är föremål för inofficiell handel på Alternativa Aktiemarknaden. Alternativa Aktiemarknaden är inte en reglerad marknad eller en handelsplattform (s.k. MTF-plattform) enligt värdepappersmarknadslagen (2007:528). Lagen om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden (2006:451) är därmed inte tillämplig på Erbjudandet och inte heller tillämpas eller gäller några takeoverregler för reglerade marknader eller handelsplattformar.

Aiag kontrollerade vid Erbjudandets offentliggörande inte några aktier i Dialect. Fram till och med den 7 december 2016 har 239.400 A-aktier och 1.737.200 B-aktier lämnats in i Erbjudandet. Efter att Erbjudandet har fullföljts kommer Aiag därmed att inneha 239.400 A-aktier och 1.737.200 B-aktier i Dialect, motsvarande cirka 99,5 procent av aktierna och 99,7 procent av rösterna i Dialect.[1]

För att möjliggöra för de aktieägare som ännu inte har accepterat Erbjudandet att överlåta sina aktier till Aiag förlängs acceptfristen för Erbjudandet till och med klockan 17.00 den 21 december 2016. Utbetalning av vederlag till de aktieägare som redan har accepterat Erbjudandet förväntas påbörjas omkring den 19 december 2016. Utbetalning av vederlag till de aktieägare som accepterar Erbjudandet under den förlängda acceptfristen beräknas kunna påbörjas omkring den 4 januari 2016.

Aiag avser att påkalla inlösen i enlighet med aktiebolagslagen i syfte att förvärva de aktier som inte lämnas in i Erbjudandet. I samband härmed avser Aiag verka för att Dialects B-aktier avnoteras från Alternativa Aktiemarknaden.

Eftersom Erbjudandet nu är ovillkorat har de aktieägare som har accepterat Erbjudandet, eller kommer att acceptera Erbjudandet, inte rätt att återkalla sina accepter.

[1] Baserat på 1.987.320 utestående aktier.