Kampanj: Mobil växel i ditt mobilabonnemang – Telia och Telenor Läs mer »

Virtuell växel eller fast telefonväxel?

En av de vanligaste frågorna jag fortfarande får av företag och delvis fortfarande av kollegor, är om kunden skall välja en fast telefonväxel och göra som man alltid gjort, eller om man skall övergå till att köpa en virtuell telefonilösning som tjänst. Med växel vill jag påpeka att det INTE är en receptionist, utan ”burken som sitter i garderoben med en massa trådar”, dvs företagets livlina för telefoni.

Att påpeka inför mitt resonemang som jag ämnar dela med mig av pö om pö, är dock att jag arbetat som självutnämnd expert (japp, den enda som kallat mig expert är jag…och min 4-åriga son möjligtvis) inom telefoni som tjänst i bra många år.  Hoppas dock på ett någorlunda nyanserat resultat i och med att jag först sålde fasta växlar i 3 år och sedan ägnat ett par år med den fina titeln Managementkonsult och upphandlat bland annat växlar åt företag. Det första man kan fundera på dock är varför alla skall äga sitt eget och om det faktiskt inte är smartare att dela? Precis denna tanke slog mig redan 2005 då jag startade mitt första företag där affärsidén då var relativt radikal och annorlunda i form av ett rosa moln, dvs att alla företag naturligtvis skulle slänga ut allt och ersätta med det jag fann bäst, dvs ansluta sig till vår centralt placerade växel. En hel del har hänt sedan dess både på marknaden och för mig, men idéerna består och Fortfarande debatten om att äga eller ej. Då var det kanske 3 växelofferter mot vår virtuella i en upphandling och idag alltid 2-3 virtuella växlar inklusive någon mobilväxel från en operatör, och kanske men inte helt säkert en fast växel med i jämförelsen. Så vart det är på väg är väl knappast en nyhet för någon?

Debatten kring att äga eller hyra pågår ju som bekant inom hela kommunikationscykeln och inte bara inom telefoni. Faktum är att hela företagets kompletta arbetsplats och arbetsmiljö kan vara helt virtuell idag och bestå av en molntjänst utan att företaget äger en uns av burkar eller järnskrot i garderoben. Inte alls ovanligt att användaren får en mobiltelefon och en dator som verktyg där det jag skriver på min dator faktiskt bara är en spegelbild av det som egentligen sker på en server på andra sidan Sverige eller till och med jordklotet.

Många frågor och många som vill vara med och besvara dem och berätta vad som gäller. Jag skall i alla fall här dela med mig av min åsikt och berätta varför.

Men först: vad tror du?

Få mer information om Dialects telefonilösningar

Fyll i formuläret för gratis rådgivning av en av Dialects telefoniexperter.

Blogginlägg formulär

To prevent automated spam submissions leave this field empty.