Kampanj: Mobil växel i ditt mobilabonnemang – Telia och Telenor Läs mer »

Knepet som avlastar företaget

 
Med runt 5000 bostäder är Skövdebostäder beroende av teknik och tekniskt stöd. I flera år har de därför samarbetat med IT-leverantören Dialect.

– Nästan alla i vår personal, cirka 90 personer, arbetar med IT. Från det dagliga arbetet med officeprogram till analys av data och värden som kommer från uppkopplad utrustning i våra hyreshus, säger David Pettersson, affärsutvecklingschef på Skövdebostäder AB, och fortsätter:

– Vi har inte möjlighet att bygga ut en IT-avdelning. När vi behöver den typen av stöd, för punktinsatser är det bättre att köpa kompetensen av de som kan det bäst.

För det dagliga arbetet har de en egen it-tekniker.

– Men det räcker inte i den ständiga utvecklingen av system och fibernät, förvaltning av fastigheter och nya digitaliserade arbetssätt. Dessutom måste han kunna vara ledig och då är exempelvis Dialect Skövdes supporttjänst en stor fördel.

Med Dialect har Skövdebostäder en partner som ger stöd såväl i bredd som djup.

– Dialect kan vår verksamhet och kan därmed ge stöd på rätt nivå. Deras lokala förankring och att vi har två kontaktpersoner innebär att vi alltid har nära till hjälp.